جزییات تازه ازساخت سریال خانگی«موچین» بامجوز صداوسیما/ناظر داشتیم
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۷۲۸۹۶
حسین تبریزی کارگردان «موچین» که این سریال را با مجوز معاونت فضای مجازی صداوسیما در شبکه نمایش خانگی عرضه کرده است، درباره تفاوت فرآیند دریافت مجوز تولید سریال خانگی از صداوسیما به جای وزارت ارشاد به خبرنگار مهر بیان کرد: من یک فیلمساز هستم و با معیارهای هر نهاد و مرجعی که برای ما مجوز صادر میکند، اثرم را میسازم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کارگردان درباره تفاوت نظارت معاونت فضای مجازی صداوسیما با وزارت ارشاد و آنچه که در خروجی کارش دیده میشود، گفت: «موچین» اولین سریالی است که از صداوسیما مجوز گرفته است. با این حال من خودم سالهاست در تلویزیون کار میکنم و اگر این مجوز را ارشاد میداد، باز هم خروجی کارم و معیارهایم همین بود که در سریال دیده شده است. خودم برای خودم ملاکهایی در زمینه حجاب بازیگران و یا اصول فیلمسازی دارم که همیشه آنها را رعایت میکنم.
تلویزیون سختگیرانهتر برخورد میکند
وی که سابقه ساخت چندین تلهفیلم و سریال در تلویزیون را داشته است، درباره سازوکار نظارت صداوسیما بر فرآیند «موچین» اظهار کرد: قطعاً تلویزیون سختگیرانهتر برخورد میکند، ما در کارمان ناظر کیفی داشتیم و تمام مراحلی که پیگیری میشد تحت نظارت است. فعلاً ۳ قسمت از سریال ما توزیع شده که بیشتر در فضای معرفی کاراکترها بوده است و از اینجا به بعد سریال آغاز میشود و اهدافی را که در نظر داشتیم از این قسمت به بعد رخ میدهد.
تبریزی در توضیح بیشتر یادآور شد: من سریال «آقازاده» را بسیار دوست دارم و خودم دنبالکننده این کار هستم، با این حال ممکن است این سریال هم در قسمتهای ابتدایی به معرفی کاراکترها نیاز داشته باشد و در مجموع قسمتهای اول هر سریالی کمی به معرفی اتفاقات و شخصیتها میپردازد و زمان نیاز دارد تا موتور داستان روشن شود. این زمان گاهی تا حدود هزار دقیقه طول میکشد. سریال «موچین» هم به این زمانبندی نیاز دارد و شاید بیانصافی باشد که با چند قسمت نسبت به یک سریال قضاوت کنیم.
محدودیت خاصی نداشتیم، به هر حال معاونت فضای مجازی صداوسیما میداند برای چه فضایی کار میکند. پخش در تلویزیون فاکتورهایی دارد و سریالی که از معاونت فضای مجازی مجوز میگیرد میتواند فاکتورهای متفاوتی داشته باشد وی با اشاره به گزارش انتقادی خبرگزاری مهر درباره سریال «موچین» اضافه کرد: تمام هدف ما این بود که فضای مفرحی را برای مخاطبانمان ایجاد کنیم شاید شمای نوعی مخاطب ما نباشید اما تلاش کردیم مردم عادی و مردمی که در خانههای خود نشستهاند به این بهانه سرگرم شوند و از خانههای خود کمتر بیرون روند.
فاکتورهای متفاوت معاونت فضای مجازی با پخش تلویزیونی
کارگردان «موچین» درباره اینکه معاونت فضای مجازی تا چه حد از نظر محتوایی روی سریال نظارت داشت و چقدر سختگیریها مشابه تجربه سریالسازی در شبکههای سیما بود هم گفت: سختگیری و محدودیت خاصی نبود، به هر حال معاونت فضای مجازی صداوسیما میداند برای چه فضایی کار میکند. پخش در تلویزیون فاکتورهایی دارد و سریالی که از معاونت فضای مجازی مجوز میگیرد میتواند فاکتورهای متفاوتی داشته باشد.
وی درباره تفاوتهای ممیزی صداوسیما و وزارت ارشاد عنوان کرد: ممیزیهایی که در پخش شبکههای تلویزیونی داریم با آثاری که در شبکه نمایش خانگی عرضه میشود فرق میکند. با این حال این اولین تجربه من در نمایش خانگی است که مجوز آن را معاونت فضای مجازی تایید کرده است.
تبریزی همچنین درباره هدفش از ساخت سریال «موچین» تصریح کرد: هدف ما این بود که کاری مفرح و شاد داشته باشیم و نوستالژیای از بازیگرانی ایجاد کنیم که یک دهه قبل از این، طنز کار میکردند و همچنان هم کارشان را ادامه میدهند. در وهله دوم سعی ما این بود سریالی برای این شرایط جامعه که مردم به طنز و روحیه شاد نیاز دارند بسازیم.
کارگردان سریالهای «رخنه» و «کیفر» در پایان درباره ترکیب بازیگران «موچین» گفت: بیشتر هدفم این بود که این تیم را که پیش از این در سریالهای طنز دیده شده بودند مجدداً در یک سریال جمعآوری کنم. سریال ما به لحاظ داستانی و هدفگذاری موقعیتی، تفاوت چندانی با سریال «سالهای دور از خانه» نداشت. البته این را هم باید گفت رسیدن به ترکیب فعلی بازیگران «موچین» به ساختار و حتی بودجه کار ما هم برمیگردد.
کد خبر 4976817 عطیه موذنمنبع: مهر
کلیدواژه: سریال ایرانی موچین شبکه نمایش خانگی حسین تبریزی ویروس کرونا تئاتر ایران فیلم سینمایی برنامه تلویزیونی موسیقی ایرانی شبکه پنج سیما فیلم کوتاه سازمان صداوسیما سازمان سینمایی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سینمای مستند شیوع کرونا معاونت فضای مجازی صداوسیما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۲۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
توضیحات جبلی درباره ساخت فصل جدید زیرخاکی، نون خ و پایتخت
آفتابنیوز :
«پیمان جبلی» رئیس سازمان صدا و سیما درباره آخرین وضعیت سریالهای الف ویژه اظهار داشت: دو مجموعه تلویزیونی «الف ویژه» فاخر سلمان فارسی و موسی (ع) در دست تولید است؛ هر دو مجموعه نمایشی با برنامه ریزی منظم، مراحل مختلف آنها در حال پیشرفت است.
وی افزود: فناوری تولید مجموعه موسی (ع) با سریال سلمان فارسی و همه مجموعههای نمایشی که تا کنون تولید شده، متفاوت است و بر اساس تولید مجازی یا همان Visual Production در دست ساخت است که تجهیزات قابل توجهی را باید تأمین کنیم که به تدریج در حال تأمین است.
رئیس سازمان صداوسیما گفت: امیدواریم امسال دو مجموعه تلویزیونی موسی (ع) و سلمان فارسی بر اساس زیرساختها و تجهیزات تولید مجازی در تراز روز دنیا برخوردار خواهند شوند؛ به نظر میرسد تولید مجموعههای فاخر الف ویژه اگر بخواهد با شکل فعلی ادامه یابد؛ هم به لحاظ هزینه و هم به لحاظ زمان تولید چندان به صرفه نباشد؛ لذا ما توسعه فناوری جدید «تولید مجازی» را هدف قرار داده ایم.
وی ادامه داد: در حال حاضر فصل یک سریال سلمان فارسی در خاک ایران از سال گذشته شروع شده و با همان برنامه ریزی که پیش بینی شده در حال پیشروی است در هفتههای آتی شاهد حضور مجدد عوامل و بازیگران و برنامه سازی در شهرک غزالی صداوسیما خواهیم بود.
به گفته رئیس سازمان صداوسیما، سریال سلمان فارسی در ۳ فصل ساخته میشود فصل دوم آن که مربوط به بیزانس بوده، به اتمام رسیده و در حال حاضر فصل ایران در حال تصویربرداری است و فصل پایانی هم که مربوط به بخش حجاز است، بعد از اینکه فصل ایران به مراحل وسط یا پایانی برسد، مراحل پیش تولید فصل حجاز را هم آغاز میکنیم.
جبلی درباره لوکیشن تصویربرداری سلمان فاسی یادآور شد: عموما لوکیشنهایی که برای فصل بیزانس طراحی شد، در مجموعه شهرک سینمایی غزالی سازمان صداوسیما ساخته شد و یک ساخت و سازهای ماندگاری است که برای همه مجموعههای تلویزیونی یا سینمایی قابل استفاده است.
صداوسیما سریالهای نمایش خانگی تراز را خریداری میکند
وی در پاسخ به پرسشی درباره خریداری سریالهای نمایش خانگی از سوی صداوسیما و پخش در شبکههای سیما اظهار کرد: اگر در تولید مجموعههای نمایشی با ضوابط سازمان صداوسیما و هماهنگی بین تهیه کننده و مجموعه صداوسیما، برای شبکه نمایش خانگی برنامهای تولید شود، هم حمایت میکنیم و هم خریداری کنیم، اما فعلا به مورد مشخصی نمیتوانم اشاره کنم.
رئیس سازمان صداوسیما درباره ساخت فصول بعدی سریالهای پرمخاطب سیما بیان کرد: اساسا یکی پایههای اساسی طرح تحول صداوسیما، فصل دوم سازی است به این معنا که اگر مجموعههایی به هر دلیلی توفیقاتی داشتند، آن سریالها به عنوان ارزش و ویژند صداوسیما مورد بهره برداری قرار میگیرند و فصول بعدی آنها تلاش میشود ساخته شود؛ البته در هر موضوعی فصلهای جدید باید با موضوعات متنوع و کیفیت بالاتر و بهتر ساخته شود تا به آن برند لطمه وارد نشود.
وی ادامه داد: عملکرد صداوسیما در دو سه سال اخیر نشان میدهد از برندهای مهم حمایت کرده و برای ساخت فصلهای بعدی آنها اقدام کرده است مثلا زیرخاکی و «نون خ» بخشی از آنهاست؛ درباره ساخت فصول بعدی پایتخت هم قبلا توضیح داده ام؛ بنابراین سیاست مذکور ادامه مییابد و هر مجموعهای که موفق بوده، مطمئن باشید ساخت فصول بعدی آنها در دستور کار است.
منبع: خبرگزاری ایرنا